Összes oldalmegjelenítés


A receptek elkészítésében az Electrolux konyhagépei segítettek.

2012. november 11., vasárnap

Batátakrémleves

A csicsókával együtt batátát is kaptam. Nem volt még szerencsém "élőben" látni ezt a zöldséget. Kis csalódás volt számomra, hogy a húsa nem narancssárga volt (mint a tévében látott fajta), hanem fehér, de utána olvastam és kiderült, hogy nem az én batátámban van a hiba, több színváltozat létezik.

A batáta, azaz édesburgonya, alakra ugyan a krumplira hasonlít, de neve ellenére semmiféle rokonságban nem áll a krumplifélék családjával. A batátát már az aztékok is termesztették ehető gumói miatt. Európába a XVI. században került. A batáta napjainkban a világ több trópusi országában is alapvető élelmiszernek számít. Számtalan fajtája létezik. A két legelterjedtebb fajta a fehér, vagy világos szürke színű húsú, bőre mély lila színű, íze a szelídgesztenyére hasonlít. A másik fajta sötét narancssárga húsú, bőre sárgás színű. Ennek a fajtának az íze nagyon hasonlít a legédesebb sütőtök ízéhez.

Az antioxidáns hatású, öregedést is késleltető batáta bővelkedik vitaminokban, szénhidrátban és béta-karotinban. A sárgás húsú fajták karotintartalma magasabb, mint a fehéres húsúaké. Magas szénhidrát, fehérje, A vitamin (béta-karotin), B-6 és C-vitamin tartalma miatt nagyon ajánlatos a rendszeres fogyasztása. Erősíti az immunrendszert, segíti az emésztést, stabilizálja a vércukor szintet, továbbá bél, gyomor, és vese rák megelőzésére is ajánlott. Diabetikusok számára is javallott élelmiszer. A zöld batáta fogyasztásának pedig gyógyító szerepet tulajdonítanak a magasvérnyomás-betegség kezelésében (forrás: http://batata.infobomba.hu/)

Mivel krémlevest szinte mindenből lehet készíteni, így erre esett a választásom, a maradékból majd kitalálok valami mást.

Hozzávalók:

2 batáta (nekem szép nagy méretűek voltak, ez 4 főre bőségesen elég)
l nagy fej fehér hagyma
2 gerezd fokhagyma
étolaj
, bors
2 dl zsíros tejszín
néhány evőkanál dió
néhány dkg füstölt marhanyelv vagy füstölt sonka

Elkészítése:

Azért fehér hagymát választottam, mert ennek az íze lágyabb, édesebb, mint a vöröshagymáé, ezért gondoltam jobban illik a batátához.

A hagymát felaprítjuk, nem muszáj nagyon apróra, mert a végén turmixolni fogjuk a levest.
A batátát megtisztítjuk (krumplihámozóval a legegyszerűbb), majd feldaraboljuk.
 
Kevés olajon megfonnyasztjuk a hagymát. Ha a hagyma üveges, akkor rádobjuk a feldarabolt batátát, átforgatjuk, majd felengedjük annyi vízzel, ami bőven ellepi. Sózzuk, borsozzuk, belereszeljük a fokhagymát és csendes tűzön puhára főzzük. Ha a batáta megpuhult, akkor beleöntjük a tejszínt és az egészet leturmixoljuk. 

Turmixolást követően beállítjuk a sűrűségét, ha nagyon sűrű lenne, akkor kevés vizet öntünk még hozzá, valamint ha szükséges, akkor sózzuk még.

Nem tudom semmihez hasonlítani az ízét. Amikor megkóstoljuk, akkor egy pillanat alatt érezzük, hogy más, mint a megszokott ízek. Érdekes íze van, érezni lehet, hogy édeskés, de nem hasonlít az édes íz a cukor édes ízére. Úgy gondoltam, hogy mivel édeskés jellegű a leves, jót tenne neki egy kis ízkavalkád, ezért száraz serpenyőben pirítottam dióbelet, amit durvára törtem, valamint füstölt marhanyelvet, amit csíkokra vágtam és lepirítottam egy kevés olívaolajban.

Érdekes leves, érdemes kipróbálni, aki szereti a szokványostól eltérő ízeket.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...