Összes oldalmegjelenítés


A receptek elkészítésében az Electrolux konyhagépei segítettek.

2012. november 10., szombat

Évi mamájának sós kelt hajtoványa

Minap beszélgettünk egy kollégámmal-barátommal, Évikével, a sós süteményekről. Ajánlottam neki a Mazsi-féle kiflit, amit akárhányszor megsütök mindig újra rácsodálkozok, hogy mennyire finom. Aztán arra terelődött a szó, hogy gyerekkoromban milyen finom pereceket lehetett kapni, amin mennyire finom volt az a fehér, gumiszerű sóréteg, én legalábbis nagyon szerettem. Erre Évike mondja, hogy az ő nagymamájának van egy kelt tészta receptje, amin pont olyan sóréteg van, mint annak idején a perecen, ezen kívül nagyon gyorsan elkészíthető, egyszerű, de nagyon finom sós sütemény. Leírta a receptet, megsütöttem. Nagyon finom és a tetején a só pont olyan, mint annak idején a perecen volt.

Hozzávalók:

Tésztához:

1 kg finomliszt
5 dkg élesztő
10 dkg zsír
1 teáskanál só
2-3 dl tej
pici cukor
kenéshez még kevés zsír
ízlés szerint szalonna


Sóréteghez:

1 evőkanál finomliszt
1 evőkanál só
1 dl forralt víz

Elkészítése:

A cukrozott tejben felfuttatjuk az élesztőt, majd a liszthez és zsírhoz adjuk és bedagasztjuk a tésztát. Teszünk még bele sót is, egy teáskanállal. A tej mennyiségét ahhoz kell igazítani, amivel a tészta dagasztható. Érdemesebb kevesebb tejjel indítani és apránként adni hozzá a többit, nehogy túl sok legyen. Egy kicsit módosítottam a recepten, mert én a hiányzó tejet néhány kanál tejföllel pótoltam, a lényeg az, hogy a végén egy szép, sima állagú, ruganyos tésztát kapjunk. Alaposan kidolgozzuk a tésztát, majd letakarjuk és nagyjából fél órát kelesztjük meleg helyen.

Ha a tészta megkelt, akkor deszkán átgyúrjuk.

Az eredeti leírás szerint 4 részre kell darabolni a tésztát, amit miután gombócokat formáltunk a részekből kinyújtunk, 8 részre vágunk, zsírral megkenünk, feltekerünk, majd megsütjük.

Én eltértem ettől kicsit. Az átgyúrt tésztából 5-6 dkg-os gombócokat formáztam, amiket kör alakúra nyújtottam (ahogy sikerült). Kétféle módon folytattam ezt követően.

Az egyik mód az volt, hogy kolozsvári szalonnát felcsíkoztam és kisütöttem. A kör alakúra nyújtott tésztákat megkentem a szalonna zsírjával, ráfektettem pár szalonna csíkot, majd két oldalról behajtottam és feltekertem.

A másik mód az volt, hogy a kinyújtott tésztát megkentem szalonnazsírral, majd egyszerűen feltekertem.

A kész tésztákat ezt követően sütőpapírral bélelt tepsire tettem, átkentem a tetejüket olvasztott zsírral, majd előmelegített sütőbe toltam és légkeverésen 180 °C-on 20 percig sütöttem.
Félidőben jött a só a tetejére. Nem tudom miért forralt víz kellett hozzá, de langyos forralt vízzel összekevertem a sót és a lisztet, majd a tészták tetejét meglocsolgattam és visszatoltam a sütőbe.

Mire megsült a tészta, a sókéreg is elérte a megfelelő állapotát.

Mikor kiszedtem a sütőből kevés vízzel megspricceltem a tetejüket.

Arra vigyázzunk, hogy ne szárítsuk ki, ne süssük túl, mert az nem az igazi.
















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...