Összes oldalmegjelenítés


A receptek elkészítésében az Electrolux konyhagépei segítettek.

2014. január 26., vasárnap

Kocsonya

Nagyon régen ettem volna kocsonyát. Ezt az ételt valaki vagy szereti, vagy nem, Olyat nem hallottam még senkitől, hogy megette, mert nem volt más. Én a "szeretem" kategóriába tartozok, így főztem. Nagyon jól sikerült, jól megdermedt a hidegben és nagyon finom lett. Én nem szeretek hozzá se tormát, se más "extrát", csak úgy, egyszerűen, magában eszem. Finom friss kenyérrel.
Nem vagyok túlzottan ügyes az ételek fotózásában, de a kocsonya az eddigieken is túltesz. Merthogy a kocsonya nem igazán fotogén. De azért lencsevégre kaptam valahogy, azokkal a csodálatos zsírpettyekkel a tetején.

Hozzávalók (körülbelül 6-8 adaghoz, 1 adag nagyjából 3-4 dl):

2 kg "kocsonyacsomag" (bőrke, köröm, láb, füle, farka, esetleg csülök)
3 liter víz
1 marék tisztított fokhagyma gerezd
2 szál répa
1 szél gyökér
1 kisebb fej vöröshagyma
10-15 darab szemes bors, só
és jó sok idő...

Elkészítése:

Kocsonyát azokból az "értéktelen" részekből főzzük, amelyek már a disznóvágás abszolút olyan maradékai, hogy már másra nem igazán jók. Mindenféle bőrdarabok, fül, farok, köröm -bár ebből körömpörkölt készíthető azért-. Mivel én a kész kocsonyában nem szeretem a bőrös cupákos mócsingokat, ezért egy kis húst mindig főzök bele, a legjobb, ha egy kis csülök formájában kerül bele, de egy darabka színhúst is belefőzhetünk. Szóval esetemben a húsos rész csülökből származik.
Egész jó minőségű "egységcsomagokat" lehet kapni kocsonyafőzéshez egyes áruházakban, így bátran vásároljuk meg, jobb, mint összevadászni a hozzávalókat. Felhasználás előtt persze át kell nézni az anyagot, mert előfordul, hogy több szőr van rajta a gusztusunknál, de egy alapos tisztítás (utópörzsölés, kaparás) után, nagyon minőségű alapanyagunk lehet.

Az eljárás roppant egyszerű, csak hosszadalmas, gyakorlatilag ugyan az, mintha húslevest főznénk. Hideg vízbe odatesszük a kocsonyának valót, felforraljuk, majd belekerül a szemes bors, a fokhagyma, a vöröshagyma, a zöldség és szépen lassan pötyögve főzzük 6-8 órán keresztül. Lassan kell főzni, hogy a kocsonyánk szép tiszta legyen és azért, hogy az összes enyv kifőjön a bőrökből és csontokból, hogy szépen megdermedjen a végén. Főzés közben megsózzuk és nyugodtan magára hagyhatjuk órákra. Nem mindenki főz a kocsonyába zöldséget. Én szoktam. Ha valakinek nem szimpatikus, elhagyható.

Ha szépen eltelt az idő, akkor érdemes egy dermedéspróbát végezni. Vegyünk ki egy kanállal a léből és tegyük be a hűtőbe. Néhány perc alatt lehűl és megdermed. Ha így történt, akkor nem lőhetünk nyulat vele. A próba arra is jó, hogy megkóstoljuk. Ha sótlan, akkor ilyenkor még korrigálhatjuk.

Ha a kocsonyalé elkészült, lekapcsoljuk a tűzhelyet, majd hagyjuk egy fél órát magára. Erre azért van szükség, hogy szépen lassan teljesen leülepedjen a lé.

Fél óra elteltével szűrjük a lét tányérokba, a levesszűrőt még béleljük ki gézzel, vagy tüllel. Az a cél, hogy egy teljesen tiszta folyadék kerüljön a tányérba, mert úgy guszta.

Ha a lét kimertük, akkor ízlésünk szerint a húsdarabokat, a cupákokat, bőröket lefejtjük a csontokról és elosztjuk a tányérokban.

Akkor a legszebb a kocsonya, ha a tetején nincs egybefüggő zsírréteg, maximum pár petty zsír látható csak rajta. Én egy háztartási papírtörlővel próbáltam felitatni a felesleges zsírt, akinek amilyen technikája van, azt vesse be erre a célra. Van, aki előbb megvárja míg megdermed, majd lekaparja a zsírt a tetejéről, újra megmelegíti és így meri ki adagokba. Ennyit azért nem vesződök vele, amúgy meg a zsír is finom rajta, egy pici kell rá...

Ezt követően nincs más dolgunk, mint várni. Hűvös helyen -ami lehet jó hideg kamra, hűtőszekrény, terasz - hagyjuk teljesen kihűlni és megdermedni, ami jó pár órát eltart még.

A lehűlt, megdermed kocsonyát friss puha kenyérrel fogyasztjuk. Van, aki főtt tojást, esetleg a megfőtt zöldséget is beledermeszti a lébe, amikor fogyasztja, akkor pedig meghinti pirospaprikával, borssal, esetleg reszelt tormát eszik hozzá. Ez mind ízlés kérdése. Én magában szeretem, szerintem úgy a legjobb.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...